پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
فرشاد مومنی با تاکید بر اینکه باید یک برنامه مبارزه با فساد اقتصادی مبتنی بر پیشگیری طراحی کنیم، گفت: صرفا مبارزه صادقانه با دانه درشت ها اثر بازدارندگی اجتماعی در پی نخواهد داشت؛ لذا در گام نخست، شناسایی بسترهای بروز فساد اقتصادی در کشور الزامی است تا اثر بازدارندگی داشته باشد و مفسدان احساس ناامنی کنند

شعارسال: این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در دهمین نشست هماندیشی توسعه با محوریت «اقتصاد مقاومتی» که در سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان برگزار شد، با اشاره به رموز توسعهنیافتگی جوامع از دیدگاه اقتصاددانان اظهار کرد: باید مفاهیم کلیدی و سرنوشتساز را جدی بگیریم. درباره آنها ژرفاندیشی کنیم و فهم عمومی ایجاده شده از این مفاهیم را عمق ببخشیم.

وی با بیان اینکه هویت جمعی پیدا کردن یک فهم از هر مسئله کلیدی سقف قابلیت عینیتبخشی به آن مفهوم را مشخص میکند، افزود: همه مفاهیم کلیدی و سرنوشتساز در کشور ما در چارچوب فهم مسلط و موجود در جامعه به کار خود ادامه میدهد لذا توسعهیافتگی اتفاق نمیافتد.

این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر لزوم شناسایی ابزارهای مناسب جهت تعمیق مفاهیم تصریح کرد: بعد از اینکه تکلیف ما با «مفهوم» روشن شد، نیازمند یک فهم نظری عمیق مبتنی بر علم هستیم. زیرا علم از نظریه آغاز و به نظریه ختم میشود؛ لذا برآیند یک تجربه 10 هزار ساله نشان میدهد که برای تمدنسازی باید فهم نظری عمیق داشته باشیم.

وی مهاجرت افسارگسیخته، غیر عادی و بی ضابطه را یکی از عوامل اصلی توسعهنیافتگی ایران در دوران پهلوی دانست و اضافه کرد: کارشناسان و روشنفکران بعد از انقلاب، نبود امکانات را دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها معرفی کردند لذا بعد از مقام تصویر، در مقام تحلیل برآمدند. براین اساس، نرخ تامین زیرساختهای فیزیکی توسعه روستایی در سال 1368 نسبت به سال 1358 حدود 11.5 برابر شد و نقطه عطف تاریخ تجربههای توسعه روستایی را رقم زد. اما شدت مهاجرتها کاهش نیافت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فهم نظری همواره مورد تمسخر علمگریزان قرار دارد، عنوان کرد: عمل در غیاب فهم نظری نه تنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه یک مشکل به سایر مشکلات میافزاید.

وی شوک افزایش 550 درصدی قیمت حاملهای انرژی را یکی از فاجعهآمیزترین سیاستگذاریها دانست و ادامه داد: این مطلب که مصرف انرژی در ایران به طرز غیر متعارفی بالاست، کاملا درست است. اما ارتباط این مسئله به ارزانقیمت بودن حاملها، فهم نظری غلط محسوب میشود که منجر به ایجاد فقر بی سابقه در کشور، زمینگیر شدن تولید و مهم‌تر از همه، عدم کاهش مصرف حاملهای انرژی شد.

مومنی مفهوم «اقتصاد مقاومتی» را نیازمند غنیسازی دانست و گفت: این مفهوم برگرفته از ایده «اغتنام فرصتها و مهار تهدیدها» یا «قدرت انعطاف در برابر تغییر» است.

وی با بیان اینکه در درون هر تغییر طیفی از فرصتها و طیفی از تهدیدها وجود دارد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی فرایند دستیابی به آن تواناییهایی است که از فرصتها حداکثر استفاده را داشته باشد و تهدیدها را تا سر حد ممکن مهار کند. مفهوم اقتصاد مقاومتی تنها ما را نسبت به تهدیدها حساس کرده است. در حالی که ایران در دهه اخیر از طریق نداشتن قدرت انعطاف برای رویارویی خردورزانه با فرصتها آسیبهای بسیاری را متحمل شده است.

این مدرس دانشگاه، کلید ارتقای توان مقاومت در اقتصاد را پیشبینیپذیر کردن امور دانست و متذکر شد: پیشبینیپذیر شدن امور در سطح نظری منوط بر ایجاد یک نظم اجتماعی قاعدهمحور و غیر قائم به شخص است. در واقع اگر سه مولفه علممحوری، قانونمحوری و برنامهمحوری بر جامعه حاکم باشد، نظم اجتماعی پیشبینیپذیر شود. دستاورد این پیشبینیپذیری در سطح عمل، تولیدمحوری ساختار نهادی یا تسلط «گرایش به تولید» در جامعه خواهد بود، زیرا تولیدمحوری به مثابه یک نظام حیات جمعی است.

وی با تاکید بر اینکه باید یک برنامه مبارزه با فساد اقتصادی مبتنی بر پیشگیری طراحی کنیم، یادآور شد: صرفا مبارزه صادقانه با دانهدرشتها اثر بازدارندگی اجتماعی را در پی نخواهد داشت. با افشاگری فقط قباحت فساد در جامعه از بین میرود؛ لذا در گام نخست شناسایی بسترهای بروز فساد اقتصادی در کشور الزامی است تا اثر بازدارندگی داشته باشد و مفسدین احساس ناامنی کنند.

مومنی طراحی یک برنامه توسعهگرای حمایت از تولید را گام بعدی دانست و بیان کرد: «تولید» در ساختار نهادی مشوق رانت و ربا و فساد، فضایی برای توزیع مجدد رانت ایجاد میکند. در شرایطی که 7000 بنگاه صنعتی کشور ورشکسته و تعطیل شده، تخصیص حتی یک ریال برای راهاندازی بنگاه جدید شبههناک است، مگر اینکه مبتنی بر علم و برنامه باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 31اردیبهشت1395، کدخبر: 95023119428: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین